Μπλε Πολυκατοικία: Η Ανακαίνιση Διαμερίσματος Με Σεβασμό Στην Ιστορία Του Κτιρίου

Μπλε Πολυκατοικία: Η Ανακαίνιση Διαμερίσματος Με Σεβασμό Στην Ιστορία Του Κτιρίου

Το αρχιτεκτονικό γραφείο Cadu Architects ανακαίνισε διαμέρισμα 4ου ορόφου στην θρυλική Μπλέ Πολυκατοικία στην πλατεία Εξαρχείων με παρεμβάσεων μικρής κλίμακας που δεν αλλοιώνουν τον αυθεντικό χαρακτήρα του.

Όπως διαβάζουμε στο Archisearch.gr, το αρχιτεκτονικό γραφείο Cadu Architects ανακαίνισε διαμέρισμα 4ου ορόφου στην θρυλική Μπλέ Πολυκατοικία, ένα από τα πλέον εμβληματικά κτίρια του ελληνικού μοντερνισμού, τοποθετημένο στην πλατεία Εξαρχείων. Η επέμβαση οργανώθηκε γύρω από δύο άξονες: την καταγραφή και αποκατάσταση των αυθεντικών αρχιτεκτονικών στοιχείων του διαμερίσματος και την υλοποίηση παρεμβάσεων μικρής κλίμακας που αποσκοπούν στην αναβάθμιση της λειτουργικής συνοχής και της ενεργειακής απόδοσης του χώρου.

Η Μπλε Πολυκατοικία (1933) αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια του ελληνικού μοντερνισμού και είναι το κτίριο για το οποίο είναι κυρίως γνωστοί οι δημιουργοί του, ο αρχιτέκτονας Κυριακούλης Παναγιωτάκος και ο ζωγράφος Σπύρος Παπαλουκάς. Είναι επίσης το κτίριο για το οποίο ο Λε Κορμπυζιέ κατά την επίσκεψη του στην Αθήνα το 1933 σχολίασε “c’ est tres beau”.


Βασική χειρονομία αποτέλεσε η μετατροπή της κουζίνας από βοηθητικό σε ζωτικό χώρο του διαμερίσματος.

Το διαμέρισμα που παρουσιάζεται είναι γωνιακό και βρίσκεται στον 4ο όροφο, σε μικρή εσοχή από την κύρια πρόσοψη του κτιρίου. Η εσοχή δημιουργεί μια αλληλουχία υπαίθριων και ημιυπαίθριων χώρων κατά μήκος της όψης του, στους οποίους βλέπουν οι κύριοι χώροι του διαμερίσματος. Οι βοηθητικοί βλέπουν προς τον ακάλυπτο και το κλιμακοστάσιο υπηρεσίας.


Από το κεντρικό χωλ γίνεται η πρόσβαση στο γραφείο, το σαλόνι και την τραπεζαρία.

Οι χώροι διημέρευσης διατάσσονται γύρω από το χωλ εισόδου, στο οποίο ο Παναγιωτάκος έδωσε κεντρικό ρόλο στην οργάνωση της κάτοψης του διαμερίσματος. Πρόκειται για μία επιλογή του αρχιτέκτονα που εφαρμόστηκε σε όλα τα διαμερίσματα του κτιρίου και είναι σύμφωνα με τη Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη αναφορά στο μεγάλο εσωτερικό χωλ των αθηναϊκών νεοκλασικών.


Τα εξωτερικά ξύλινα ανασυρόμενα κουφώματα αποτελούν βασικό χαρακτηριστικό της εικόνας του κτιρίου.

«Η κουζίνα σχεδιάστηκε εκ νέου με χρώματα και υλικά που παραπέμπουν στην αρχιτεκτονική του μεσοπολέμου και στην αρχική κουζίνα».

Από το κεντρικό αυτό χωλ γίνεται η πρόσβαση στο γραφείο, το σαλόνι και την τραπεζαρία, χώροι που επικοινωνούν και μεταξύ τους με τρίφυλλες ξύλινες υαλόθυρες. Στο διαμέρισμα, είχε προηγηθεί μία ανακαίνιση προ δεκαπενταετίας κατά την οποία έγιναν κάποιες επισκευές, προστέθηκε το τζάκι και αποξηλώθηκαν η αρχική κουζίνα, το λουτρό και το WC, τα οποία ανακαινίστηκαν.


Στο διαμέρισμα, είχε προηγηθεί μία ανακαίνιση προ δεκαπενταετίας κατά την οποία έγιναν κάποιες επισκευές, προστέθηκε το τζάκι.

Λόγω της υψηλής αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας του κτιρίου, στην παρούσα φάση επιλέχθηκε η ελαχιστοποίηση των παρεμβάσεων στις απολύτως απαραίτητες. Έτσι, η επέμβαση κινήθηκε σε δύο άξονες. Έγινε λεπτομερής καταγραφή του διαμερίσματος και των αυθεντικών αρχιτεκτονικών στοιχείων του, τα οποία αποκαταστάθηκαν, ενώ παράλληλα μελετήθηκαν μικρής κλίμακας επεμβάσεις που αναβαθμίζουν τη λειτουργική συνοχή και την ενεργειακή συμπεριφορά του διαμερίσματος.

Βασική χειρονομία αποτέλεσε η μετατροπή της κουζίνας από βοηθητικό σε ζωτικό χώρο του διαμερίσματος με το “άνοιγμά” της προς την κατοικία σε δύο κατευθύνσεις, προς το χωλ εισόδου και το διάδρομο του διαμερίσματος. Η κουζίνα σχεδιάστηκε εκ νέου με χρώματα και υλικά που παραπέμπουν στην αρχιτεκτονική του μεσοπολέμου και στην αρχική κουζίνα.


Η εξωτερική όψη της Μπλε Πολυκατοικίας στην Πλατεία Εξαρχείων όπως είναι σήμερα (Wikipedia).

Τα εξωτερικά ξύλινα ανασυρόμενα κουφώματα αποτελούν βασικό χαρακτηριστικό της εικόνας του κτιρίου και πρωτοστατούν στις όψεις του. Συγχρόνως είναι ένα πολύ έντονο στοιχείο του εσωτερικού του κτιρίου, καθώς κάθε κύριος χώρος έχει εξωτερικά ανοίγματα σε όλο το πλάτος της μίας του πλευράς. Τα ξύλινα κουφώματα αφού μελετήθηκαν, αποκαταστάθηκαν λειτουργικά και αναβαθμίστηκαν “ενεργειακά”.

Related posts

Ανανίας Φεστέρης: Ο Έλληνας υδραυλικός από τις Σέρρες που βγάζει 3.000 εupώ τη μέρα στα πολυτελή σαλέ της Ευρώπης

Παράτησε τα πάντα και αφοσιώθηκε στο Θεό: Η ταλαντούχα ηθοποιό των 90s που εξαφανίστηκε από προσώπου γης

Νίκος Φλωρινιώτης: Το καλό παιδί του αείμνηστου τραγουδιστή, η γενναία μάχη με τον καρκίνο και οι σχέσεις με τα αδέρφια του