Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Γυναίκα
  • STORIES
  • DIY
  • Διακόσμηση
  • VIDEOS
  • VIRAL
  • PETS
  • Γαστρονομία
  • Travel
  • ΣΤΥΛ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • Κόσμος
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
  • Άθλητικά
  • ΖΩΔΙΑ
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
  • Media
  • Lifestyle
  • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Copyright 2022 - All Right Reserved.

Διολκός: Το ευφυές τέχνασμα των αρχαίων Ελλήνων για να περνούν τα πλοία τον Ισθμό της Κορίνθου

STORIES
ΔΙΑΦΟΡΑΙΣΤΟΡΙΕΣ
by Newsroom 18.11.2021 23:18
Newsroom 18.11.2021 23:18
0

ΗΔιώρυγα της Κορίνθου υπήρξε ένα κατασκευαστικό όνειρο – πρόκληση που κράτησε περίπου 2.400 χρόνια. Από μαρτυρίες αρχαίων συγγραφέων προκύπτει ότι ο τύραννος της Κορίνθου, Περίανδρος, ήταν ο πρώτος που σκέφθηκε τη διάνοιξη του Ισθμού, γύρω στο 600 π.Χ.!

Οι τεράστιες τεχνικές δυσκολίες εκτέλεσης του έργου και τα οικονομικά συμφέροντα της Κορίνθου, που επιθυμούσε να διατηρήσει την προνομιούχο θέση της ως «κλειδούχος» της διέλευσης από τον Ισθμό, είχε ως αποτέλεσμα να εγκαταλειφθεί η ιδέα.

Ωστόσο ο Περίανδρος παρενέβη με άλλο τρόπο στον Ισθμό, εξασφαλίζοντας πανάκριβα τέλη διέλευσης για τα καράβια, τα οποία ήταν και η σημαντικότερη πηγή εσόδων για την Κόρινθο στην αρχαιότητα. Λόγω του ότι δεν υπήρχε θαλάσσια σύνδεση από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό, πάνω σε αυτό το κομμάτι ξηράς που χώριζε τη θάλασσα ο Περίανδρος κατασκεύασε την περίφημη Διολκό. Επρόκειτο για έναν πλακόστρωτο δρόμο με βαθιές αυλακώσεις που είχαν ξύλινη επένδυση επαλειμμένη με λίπος, ώστε να «γλιστρούν« τα πλοία.

Μέσου αυτού του «διαδρόμου», οι αρχαίοι περνούσαν δια ξηράς τα πλοία τους, από το Σαρωνικό στον Κορινθιακό, αποφεύγοντας έτσι τον πολυήμερο περίπλου της Πελοποννήσου. Τα μέλη του πληρώματος έβγαζαν τα πλοία στη στεριά, αφαιρούσαν το βάρος τους και τα έσερναν με σκοινιά πάνω στο ειδικό μονοπάτι. Υπήρξαν και περιπτώσεις μικρότερων πλοίων (κατά κόρον οι τριήρεις) που ρυμουλκούνταν μαζί με το φορτίο τους.

Η διαδικασία δεν ήταν τόσο απλή. Η ευρηματικότητα των αρχαίων όμως ήταν αυξημένη και οι τεχνικές που χρησιμοποιούσαν, όπως τα ειδικά βαρούλκα και οι τροχαλίες, βασίζονταν στους νόμους της φυσικής.

Οι ναυτιλλόμενοι προτιμούσαν τη χερσαία διαδρομή μέσω του Ισθμού, γιατί έτσι γλίτωναν τον επικίνδυνο περίπλου των 320 χιλιομέτρων. Οι ναυτικοί απέφευγαν ιδιαίτερα το ακρωτήριο Μαλέας λόγω της επικινδυνότητας του.

Βάσει υπολογισμών, το μήκος της Διολκού έφτανε τα 6.800 μέτρα και το πλάτος από 3,5 έως 6,5 μέτρα, ενώ, όπως προαναφέρθηκε, για να πραγματοποιήσουν τα πλοία το «στεργιανό» τους ταξίδι πλήρωναν τσουχτερά διόδια.

Βάσει των όσων έχουν γίνει γνωστά, η ιδέα της κατασκευής διώρυγας εξετάστηκε σοβαρά άλλες δύο φορές κατά την αρχαιότητα. Την πρώτη στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ., όταν ο Δημήτριος ο Πολιορκητής έφερε στην Κόρινθο Αιγύπτιους μηχανικούς για να σχεδιάσουν το εγχείρημα, αλλά παραιτήθηκε της ιδέας όταν οι τελευταίοι εκτίμησαν ως εξαιρετικά πιθανό τον κίνδυνο να πλημμυρίσουν – μέσω της τομής του Ισθμού – τα νερά του Κορινθιακού τον Σαρωνικό, απειλώντας με καταποντισμό τα νησιά του κόλπου.

Η δεύτερη φορά ήταν κατά τη ρωμαϊκή εποχή. Το 44 π.Χ ο Ιούλιος Καίσαρας και το 37 π.Χ. ο Καλιγούλας έκαναν ανάλογα σχέδια, τα οποία όμως εγκαταλείφθηκαν για πολιτικούς και στρατιωτικούς λόγους. Στα σχέδια αυτά ωστόσο βασίστηκε ο Νέρωνας, όταν αποφάσισε το 66 μ.Χ. να πραγματοποιήσει το έργο. Οι εργασίες άρχισαν ένα χρόνο αργότερα και από τις δυο άκρες (Κορινθιακό – Σαρωνικό) με την επιστράτευση χιλιάδων εργατών. Μάλιστα για τα εγκαίνια των εργασιών ήρθε ο ίδιος ο Ρωμαίος αυτοκράτορας στην Ελλάδα – δείγμα του πόσο σημαντικό θεωρούσε το έργο. Στις 28 Νοεμβρίου του 67 μ.Χ. ο Νέρωνας έδωσε το πρώτο χτύπημα στη γη του Ισθμού με χρυσή αξίνα, «σαλπίζοντας» την έναρξη του έργου! Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές, οι εργασίες εκσκαφής είχαν προχωρήσει σε μήκος 3.300 μ., σταμάτησαν όμως όταν η εξέγερση – πραξικόπημα του στρατηγού Γάλβα στη Ρώμη (68 μ.Χ.) έβαλε τέλος στην αυτοκρατορική θητεία του Νέρωνα, ακολούθως και στη ζωή του.

Στη σύγχρονη εποχή, το έργο ήταν ψηλά στην ατζέντα του πρώτου κυβερνήτη της χώρας, Ιωάννη Καποδίστρια. Η σχετική μελέτη ανατέθηκε σε ειδικό μηχανικό, αλλά οι υπολογισμοί για προαπαιτούμενο κονδύλι ύψους 40 εκατομμύριων χρυσών φράγκων ήταν δυσβάσταχτοι για το νεοσύστατο κράτος.

Τελικά, η κατασκευή της διώρυγας έγινε πράξη στα τέλη του 19ου αιώνα και για την ολοκλήρωση του έργου χρειάστηκαν 13 χρόνια (1880-1893). Ήταν αποτέλεσμα της αναπτυξιακής πολιτικής του πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη, ο οποίος με την κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής στόχευε στη δημιουργία ενός σύγχρονου και οικονομικά ανεπτυγμένου κράτους.

Η διώρυγα κόβει σε ευθεία γραμμή τον Ισθμό της Κορίνθου σε μήκος 6.346 μ. Το πλάτος της στην επιφάνεια της θάλασσας είναι 24,6 μ. και στο βυθό της 21,3 μ., ενώ το βάθος της κυμαίνεται μεταξύ 7,50 έως 8 μ. Ο συνολικός όγκος των χωμάτων που εξορύχτηκαν για την κατασκευή της έφθασε τα 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Στη σύγχρονη εποχή πάντως ο ρόλος της διώρυγας στην ελληνική οικονομία και ναυτιλία είναι περιορισμένος, καθώς τα περισσότερα εμπορικά πλοία δεν μπορούν να τη διασχίσουν. Το μέγιστο πλάτος διέλευσης είναι περίπου 17 μέτρα, που αντιστοιχεί μόνο σε πλοία τύπου handysize. Επίσης τα τέλη διέλευσης είναι ιδιαίτερα υψηλά, κάτι που λειτουργεί ως αποτρεπτικός παράγοντας χρήσης για τα μικρότερα σκάφη.

Ακολουθήστε το Fanpage στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Σχετικά άρθρα

  • Εορτολόγιο: Μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας αύριο – Γιορτάζει η μισή Ελλάδα

    25.10.2025 23:20
  • Έφηβοι εκφοβίζουν ένα κορίτσι με αναπηρία σε εστιατόριο – Μία ώρα αργότερα, όλα άλλαξαν

    23.10.2025 21:04
  • Τι συμβαίνει στην ψυχή όταν το σώμα θάβεται;

    16.10.2025 18:49
  • Κατά τη διάρκεια της κηδείας, ένα άλογο εμφανίστηκε από το δάσος και έτρεξε προς το φέρετρο: ο λόγος άφησε όλους άφωνους…

    16.10.2025 18:32
  • Μια κοπέλα στο αεροπλάνο πέταξε τα μαλλιά της πάνω από το κάθισμά μου, κλείνοντας την οθόνη μου: Έπρεπε να δώσω ένα μάθημα στην αγενή γυναίκα.

    16.10.2025 18:30
  • Πέντε χρόνια μετά τον θάνατο της γυναίκας μου πήγα με την κόρη μου στον γάμο ενός παιδικού φίλου και όταν είδα τη νύφη, η κόρη μου με ρώτησε: «Μπαμπά, γιατί κλαις;»

    16.10.2025 18:02
  • Πήγε στον τάφο του αρραβωνιαστικού της, έγκυος, μόνη… και βρήκε ένα μυστηριώδες τηλέφωνο μέσα στον τάφο. Όταν…

    16.10.2025 17:54
  • Αφήσαμε τον ανάπηρο γιο μας με έναν ντόμπερμαν, και μισή ώρα αργότερα ακούσαμε το τρομακτικό γάβγισμα του σκύλου

    16.10.2025 17:51
  • Πούλησα το σπίτι μου για να κάνει η εγγονή μου τον γάμο των ονείρων της – Με απαγόρευσε να πάω, οπότε της έδωσα ένα μάθημα για τον σεβασμό

    12.10.2025 19:22
  • Ένας γóης στα 67 του ο Γιάννης Λάτσιος: Ξυρισμένος και ανανεωμένος με 28χρoνη καλλoνή

    04.10.2025 14:16

Δημοφιλή

05.12.2025 18:08

Δεν τα κατάφερε η Αγγελική – Έφυγε σε ηλικία μόλις 49 χρονών

04.12.2025 19:04

Παρασκευή Κουτσαΐδη: H τυφλή μαθήτρια από την Κρήτη που αρίστευσε στις εξετάσεις

03.12.2025 19:34

Η ιστορία του Κώστα εξοργίζει το διαδίκτυο: «Δεν βγαίνεις με καροτσάκι σε...

03.12.2025 18:14

Ένας φτωχός φοιτητής παντρεύτηκε μια 71χρονη εκατομμυριούχο. Επτά ημέρες αργότερα, ο νεαρός...

02.12.2025 23:35

ΣΟΚ : Συγκλονίζει η ιστορία 26χρονης – Παντρεύτηκε τον σύζυγό της ενώ...

02.12.2025 21:32

Ακούγαμε περίεργους ήχους από τον τοίχο της κρεβατοκάμαράς μας: ο άντρας μου...

25.11.2025 17:52

Ακούγοντας έναν απρόσμενο θόρυβο κάτω από το σεντόνι, η νοσοκόμα του νεκροτομείου...

23.11.2025 17:27

Η κόρη μου άνοιξε ένα παγωτό χωνάκι και βρήκε κάτι παράξενο μέσα,...

Πρόσφατα

06.12.2025 12:22

Η Hellenic Train διέκοψε τα δρομολόγια Λάρισα-Λειανοκλάδι λόγω υπερχείλισης του Ενιπέα

06.12.2025 11:59

ΣΟΚ ΠΕΘΑΝΕ Ο ΝΙΚΟΣ ΓΚΟΥΜΑΣ

06.12.2025 11:40

Θεσσαλονίκη: Κοινή δικογραφία για αγρότη που κινήθηκε με τρακτέρ κατά των ΜΑΤ...

06.12.2025 11:17

Κακοκαιρία Byron: Υπερχείλισε ο Ενιπέας στη Λάρισα – Μήνυμα του 112 για...

06.12.2025 10:55

Σχολεία: Η νέα ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας που αλλάζει όλα όσα ξέραμε

06.12.2025 10:37

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΕ: ΧΙΟΝΙΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ – Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΠΟΥ...

06.12.2025 10:17

Χωρίζουν, γυρνάνε στους πρώην, βρίσκουν τον έρωτα της ζωής τους: Τα 4...

06.12.2025 10:03

Τούμπα όλα μετά το Παλλάς: Το ποσοστό Τσίπρα στη νέα δημοσκόπηση φέρνει...

06.12.2025 00:02

Θρήνος για την Ειρήνη – Πέθανε στα 53 της χρόνια – Ήταν...

05.12.2025 23:48

Αγγελική Νικολούλη: Έκτακτn ανακοίνωση MEGA για την σημερινή 5/12 εκπομπή, «Φως στο...

05.12.2025 23:25

Νεκρή η μητέρα, θετική στο αλκοτέστ η οδηγός – Έπεσαν από τα...

05.12.2025 23:06

Έκτακτn είδηση για αγρότες, σoκ τι συνέβn πριν λίγο

05.12.2025 22:54

Αλεξανδρούπολη: Άσχημο παιχνίδι της μοίρας, για ζευγάρι! Πίσω από την κλειστή πόρτα,...

05.12.2025 22:38

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου: Κλείνουν σταθμοί Μετρό στο κέντρο της Αθήνας

05.12.2025 22:15

Ξάνθη: Ένοικοι γηροκομείου ποζάρουν ξανά για ένα ημερολόγιο – Δείτε φωτογραφίες από...

05.12.2025 22:03

EKTAKTO – Καραμπόλα πέντε οχημάτων

05.12.2025 21:38

Καιρός: Νέο κύμα κακοκαιρίας μετά τον «Byron» – Πότε θα «χτυπήσει» στη...

05.12.2025 21:27

Γωγώ Μαστροκώστα: Auτή έιναι η μορφή καρκίνου που πάσχει

05.12.2025 21:05

Πέθαvε ο αγαπημένος ηθοποιός θρύλος στα 75, δυστυxώς δεν τα κατάφερε, υπέστn...

05.12.2025 20:46

ΘΡΙΛΕΡ ΤΩΡΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ: ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΒΡΕΘΗΚΕ ΣΕ ΚΑΝΑΛΙ

05.12.2025 20:35

ΕΚΤΑΚΤΟ : ΣΕΙΣΜΟΣ ΤΩΡΑ

05.12.2025 20:26

Δάκρυσε και η Παναγία στην κηδεία του 24χρονου Σωτήρη που σκοτώθηκε στο...

05.12.2025 20:10

Ανακοπή καρδιάς: 6 προειδοποιητικά σημάδια που θα νιώσετε λίγες μέρες πριν

05.12.2025 19:46

Τραγωδία: Τρεις Νεκροί Αστυνομικοί και 13 τραυματίες – Πήγαν να κάνουν έξωση...

fanpage

Εάν είστε από τους ανθρώπους που “ψάχνονται”, που ανακαλύπτουν, που δημιουργούν, που ξέρουν να ζουν, τότε βρίσκεστε στο σωστό μέρος!

Η ομάδα του fanpage.gr είναι εδώ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ότι πιο φρέσκο κυκλοφορεί.

Footer Logo

© 2022 - Fanpage. All Rights Reserved | Powered by lagio.dev


Back To Top
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
© 2022 - Fanpage. All Rights Reserved | Powered by lagio.dev
Sign In

Keep me signed in until I sign out

Forgot your password?

Password Recovery

A new password will be emailed to you.

Have received a new password? Login here