Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Γυναίκα
  • STORIES
  • DIY
  • Διακόσμηση
  • VIDEOS
  • VIRAL
  • PETS
  • Γαστρονομία
  • Travel
  • ΣΤΥΛ
  • ΟΜΟΡΦΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • Κόσμος
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
  • Άθλητικά
  • ΖΩΔΙΑ
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
  • Media
  • Lifestyle
  • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Copyright 2022 - All Right Reserved.

Made in Greece: Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή

Αφιερώματα
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΚΤΕΡ
by Δημήτρης Παπαδόπουλος 17.11.2021 23:35
Δημήτρης Παπαδόπουλος 17.11.2021 23:35
0

α προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότερος Έλληνας κατασκευαστής μηχανών. Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.


Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους

Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.


Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.

via menshouse

Ακολουθήστε το Fanpage στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Σχετικά άρθρα

  • Τρακτέρ «Μαλκότση»: Το Πρώτο Ελληνικό Τρακτέρ, Η Αθάνατη Μηχανή Και Το Άδοξο Τέλος

    16.02.2022 09:07

Δημοφιλή

23.11.2025 10:16

Όλοι ψάχνουν να βρουν ποιος είναι – Ζωντανός Πασίγνωστος Έλληνας θρύλος σε...

19.11.2025 22:23

Φραγκίσκος Μανέλλης: Ο αγαθός μπούφος που μας χάρισε άφθονο γέλιο και τον...

21.08.2025 16:23

Μια τσάντα γεμάτη αγάπη: Το Molly.gr στο πλευρό του Κέντρου ΑμεΑ Ευθύμειο...

15.03.2025 12:32

«Συγγνώμη…» Το συγκινητικό γράμμα στον τάφο του 3χρονου Άγγελου που δολοφονήθηκε στην...

15.03.2025 12:28

10 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του Βαγγέλη Γιακουμάκη

01.03.2025 15:18

Νίκος Πλακιάς: «Δεν ξέρω αν θα δικαιώσω τα κορίτσια μου, αλλά θα...

24.03.2024 13:43

Ανανίας Φεστέρης: Ο Έλληνας υδραυλικός από τις Σέρρες που βγάζει 3.000 εupώ...

27.12.2023 19:00

Παράτησε τα πάντα και αφοσιώθηκε στο Θεό: Η ταλαντούχα ηθοποιό των 90s...

Πρόσφατα

05.12.2025 13:44

ΕΚΤΑΚΤΟ: ΠΛΗΜΜΥΡΙΣΕ ΠΑΣΙΓΝΩΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ – ΕΤΡΕΧΑΝ ΝΑ…

05.12.2025 13:19

Είναι οι αγαπημένοι του… Θεού, τα ευνοεί το σύμπαν: Τα 2 ζώδια...

05.12.2025 13:02

«Αν σου πω τιμή θα τρελαθείς! Νομίζεις μου το χάρισαν!»: Ο Γκοτσόπουλος...

05.12.2025 12:39

Γρίπη: Μεγάλη ανησυχεία για τον συνδυασμό Covid – RSV – Τι να...

05.12.2025 11:45

Τραγωδία: Αγαπημένο Ζευγάρι εντοπίστηκε νεκρό στο σπίτι του

05.12.2025 11:41

ΕΚΤΑΚΤΟ ΤΡΟΧΑΙΑΣ: Πού δεν περνάει τίποτα αυτή τη στιγμή! Η λίστα με...

05.12.2025 11:19

Γιατί στα νεκροταφεία φυτεύουν κυπαρίσσια – Η απάντηση της εκκλησίας

05.12.2025 10:40

ΟΙ ΕΠΤΑ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΝΙΓΟΥΝ ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ

05.12.2025 10:30

Βοήθησε μια γυναίκα χωρίς να ξέρει ότι ήταν η δικαστής που κρατούσε...

05.12.2025 10:02

Αuτά τα 3 Zώδια θα δουν τη ζωή τους να αλλάζει μέσα...

05.12.2025 09:55

ΠΝΙΓΕΤΑΙ ΠΑΣΙΓΝΩΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΗΣΙ: ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ Η ΕΛΛΑΔΑ

05.12.2025 09:32

ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ Η ΕΛΛΑΔΑ: ΑΝ ΣΑΣ ΣΤΕΙΛΕΙ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟ 112...

05.12.2025 09:22

Χειμώνας 2026: Τα 3 ζώδια που θα ζήσουν μια «παραμυθένια» περίοδο, ο...

05.12.2025 08:58

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΒΡΟΧΕΣ: ΦΩΤΙΑ ΤΩΡΑ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ – ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ ΣΤΗΝ...

04.12.2025 23:59

Θρήνος για τον Χρήστο που πέθανε μόλις 29 χρονών

04.12.2025 23:49

Γιατί πρέπει να αφήνουμε το κλειδί πάντα στην πόρτα το βράδυ; Τι...

04.12.2025 23:34

Κακοκαιρία Byron: Κατολισθήσεις και πλημμύρες έφεραν οι βροχοπτώσεις

04.12.2025 23:14

Στο «μάτι» της κακοκαιρίας η Αττική όλο το βράδυ – Οι 5...

04.12.2025 22:42

EKTAKTH ΕΙΔΗΣΗ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ INTERCITY ME 400 EΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΑΝΑΡΓΥΡΟΥΣ

04.12.2025 22:17

Έκλεισαν τη νέα Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου – Ουρές χιλιομέτρων

04.12.2025 21:53

EKTAKTO: Γενικό μπλακ άουτ τώρα λόγω κακοκαιρίας

04.12.2025 21:38

Η υπερβολική κατανάλωση αυτών των 4 φαγητών καθημερινά θα καταστρέψει ακόμη και...

04.12.2025 21:25

Μόλις ανακοινώθηκε: «Παραλύει» αύριο όλη η χώρα

04.12.2025 21:12

Χιόνι και μέσα στην πόλη: Η εβδομάδα του Δεκέμβρη που θα κάνει...

fanpage

Εάν είστε από τους ανθρώπους που “ψάχνονται”, που ανακαλύπτουν, που δημιουργούν, που ξέρουν να ζουν, τότε βρίσκεστε στο σωστό μέρος!

Η ομάδα του fanpage.gr είναι εδώ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ότι πιο φρέσκο κυκλοφορεί.

Footer Logo

© 2022 - Fanpage. All Rights Reserved | Powered by lagio.dev


Back To Top
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
Fanpage
  • Αρχική
  • Ειδήσεις
  • Αφιερώματα
  • Κόσμος
  • Lifestyle
    • Γυναίκα
    • Εξομολογήσεις
    • ΟΜΟΡΦΙΑ
    • ΣΤΥΛ
  • Media
  • Γαστρονομία
  • Διακόσμηση
  • Travel
  • Plus
    • Πολιτική
    • DIY
    • PETS
    • VIDEOS
    • VIRAL
    • Άθλητικά
    • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
    • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • ΖΩΔΙΑ
    • ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    • ΥΓΕΙΑ
© 2022 - Fanpage. All Rights Reserved | Powered by lagio.dev
Sign In

Keep me signed in until I sign out

Forgot your password?

Password Recovery

A new password will be emailed to you.

Have received a new password? Login here